Dit navn, shop navn og hvilken platform bruger du?
Mit navn er Christina A. Lundius. Jeg er indehaver af Olisan.dk som jeg åbnede i 2005. Mit valg af platform faldt dengang på en openBizBox løsning hos Golden Planet. Efter 8 år stod udviklingen i stampe - vi søgte derfor efter en ny udbyder af platform og valgte at flytte til ShopOrama i september 2015.
Hvordan besluttede du dig for, hvad din virksomhed skal sælge?
Jeg har en uddanndelse indenfor arkitekttegnede møbler og efterfølgende uddannet designteknolog med konstruktion i speciale - så det var vigtig i mit produktvalg, at der var tale om kvalitetsprodukter og gerne trævarer. Jeg fandt nogle sparebøsser i træ som blev omdrejningspunktet for at sælge kvalitetslegetøj. I 2005 var udbuddet af kvalitetslegetøj meget lille og ved besøg på messer i udlandet forelskede jeg mig i HABA, der er det ypperste indenfor trælegetøj - med nogle værdier der passer til vores. Vi den største forhandler af HABA i Danmark.
Hvordan får du fat i dine produkter (dropshipping, lager, egen produktion m.m.)?
Fra dag et, jeg åbnede Olisan.dk tog jeg beslutningen om at være lagerførende - så vi kan sende fra dag til dag… så kom finanskrisen og i en årrække valgte vi at tage nogle enkelte “tunge” varer og ændre til bestillingsvarer. Vi er stadig lagerførende og får leverancer flere gange om ugen.
Hvordan fik du dit første salg?
Det første salg kom et døgn efter åbning, og salget kom via goolge søgning, konkurrencen var minimal dengang. Vi var blandt de første webshops med legetøj, dengang var der stort set kun Den Gamle Skole der havde postordrer.
Hvilke kanaler (webshop, Facebook, AdWords, fysisk butik m.m) genererer mest trafik og salg for dig?
Vi benytter salgskanaler som webshoppen, AdWords, Facebook, Instagram, nyhedsbreve, lokal markedsførring og salg via vores fysiske butik, som vi åbnede i 2011. Af de kanale genererer de organiske mest salg (red. webshop og fysisk butik) og efterfølgende AdWords.
Hvad var vigtigt for dig, da du valgte en udvikler og/eller designer til at hjælpe dig med starte din webshop? Og hvorfor?
For mig er det meget vigtigt at have en udvikler man har tillid til. En der kan træde til, hvis der er behov for det, er dygtig, kan tænke selv, komme med idéer til løsninger og kan se fejlende før de opstår ved at være på forkant. Meget gerne nørd indenfor faget men stadig forstå forretning, brugervenlighed og det normale sprog.
Hvilke råd vil du give til nye webshop-ejere som du ville ønske, at du havde fået, da du startede som webshop-ejer?
Det er et godt spørgsmål da udviklingen har været en helt anden de sidste år end mit udgangspunkt i tidernes morgen - jeg har lært af mine fejl og erfaringer. Mit bedste råd er nok at outsource de områder man ved, at man aldrig kommer til at kunne eller interessere sig for - men ellers fordybe sig i de områder man finder interessante, da min erfaring er, at alle de “eksperter” jeg har mødt igennem tiden, der har lovet guld og grønne skove blot har været en udgift.