Drop værktøjerne og forstå processerne

Drop værktøjerne og forstå processerne

Er du ikke bevidst om, hvad formålet med Facebook er, samt hvad der er godt og skidt, hvordan skal det så kunne hjælpe dig? Desværre er der en tendens til at have mere fokus på værktøjerne, som skal løse problemet end på at forstå selve problemet.

Træd et skridt tilbage fra værktøjerne og overvej om du benytter dem effektivt. Vi lever i en tid, hvor mulighederne for at kommunikere med vores kunder er noget nær uendelige, og vi forfalder hurtigt til ideen om, at vi bør udnytte så mange af dem som muligt. Kommunikationen og markedsføring kommer således hurtigt til at være synonym med Google Ads, Facebook, Instagram, nyhedsbreve, website etc., men faktum er at disse har karakter af at være værktøjer. Jeg ser alt for ofte, at virksomheder koncentrerer sig mere om værktøjerne end om, hvorvidt værktøjerne er de rigtige i forhold til opgaven.

Dette fænomen beskrives ofte som den gyldne hammer og blev af Abraham Maslow i 1966 beskrevet således:

"I suppose it is tempting, if the only tool you have is a hammer, to treat everything as if it were a nail."

Det er tid til, at du lægger hammeren for en stund og ikke betragter dine marketing- og kommunikationsudfordringer som søm. Lad os istedet træde et skridt tilbage og kigge på det underliggende problem - ineffektiv kommunikation.

Du vil gerne kommunikere noget til en kunde eller en potentiel kunde, men hvordan det du siger bliver modtaget og hvilken effekt det har afhænger af en række faktorer. Blandt andet 1) hvem der siger det, 2) hvad der siges, 3) i hvilken kontekst det siges, 4) hvem det siges til.

Hvem?

Når du kommunikerer med din kunder (potentielle og eksisterende), så har disse allerede et dannet sig et indtryk af hvem du er. Hvad dit brand er. Kender kunden dig ikke i forvejen, så kan vi sammenligne det med et førstehåndsindtryk, når vi møder et nyt menneske. Allerede inden vi er begyndt at kommunikere har du dannet dig et billede af, hvem denne person er du kommunikerer med. Desto mere i kommunikere desto bedre kommer i til at kende hinanden og i forstår hinanden anderledes end i begyndelsen. Det samme gør sig gældende for din virksomhed, når du kommunikerer med henholdsvis tilbagevendende kunder og potentielle nye kunder. Så vær opmærksom på, hvordan dit førstehåndsindtryk er. Hvordan fremstår du og hvilke signaler sender du, når du som virksomhed kommunikerer?

Hvad?

Oftes tænker virksomheder mest på, hvad de skal sige, hvilket naturligvis er vigtigt, men hvordan modtageren forstå hvad du siger påvirkes af de øvrige punkter. Du kan udtrykke det samme budskab på mange forskellige måder, så tænk over om hvad du siger er matcher, hvem der siger det, og hvem det siges til.

Hvor?

Et budskab bliver ikke modtaget på samme måde, når vi sidder på en bar en fredag eftermiddag, som når vi sidder til en konference en tirsdag formiddag. Den kontekst vi kommunikerer i spiller en stor rolle i forhold til effektiviteten af din kommunikation. Hvor meget støj er der? Hvad er vores formål med at være tilstede? Det gælder på offline/online og fysisk/psykisk tilstedeværelse. Mediet kan i sig selv betragtes som en afsender. Uanset om vi benytter os af AdWords, Facebook, Instagram, nyhedsbreve eller andet, så er det vigtigt at huske på, at hver af disse medier i sig selv har en indflydelse på, hvordan kommunikationen/markedsføringen bliver modtaget. Tænk over hvorfor dine kunder er tilstede på eksempelvis Facebook, hvad er formålet med at bruge dette medie og hvor befinder de sig, når det bruges? Hvis ikke dit budskab matcher ind i denne kontekst, så er der måske et andet medie, der fungerer bedre. Overvej om det kan være derfor, at din Google Ads genererer mere omsætning end din Facebook gør?

Til hvem?

Hvilken effekt kommunikationen har på modtageren, afhænger også af, hvem modtageren er. Vi forstår og reagerer forskelligt på ting afhængigt af vores historie, personlighed, værdier, stadie i livet etc. Ligeledes modtager vi som kunde budskaber forskelligt afhængigt af, hvad der vigtigt for os samt hvad vores forudsætninger er - blot for at nævne et par faktorer. Der er eksempelvis forskel på om jeg har et par nedslidte sko, der skal skiftes ud, eller om jeg overvejer at begynde til fodbold og skal bruge et par fodboldsko, men ikke ved, hvad man skal kigge efter.

Konklusion

På baggrund af dette burde det være tydeligt, at hvordan du kommunikerer med dine kunder har en stor betydning for effekten. Det påvirker således forholdet til dit brand, din omsætning, vækstpotentielle og i det hele taget alle dele af din forretning. Det understreger vigtigheden af at forstå alle elementerne i kommunikationen. Hvis du ikke ved, hvem du er og hvor du gerne vil hen, så kan værktøjerne ikke hjælpe dig. Hvis du ikke ved hvem dine kunder (potentielle såvel som eksisterende) er, hvad der er vigtigt for dem, eller i hvilken kontekst du bedst kan kommunikerer et givent budskab, så kan værktøjerne ikke hjælpe dig.

Google Ads, Facebook, Instagram, nyhedsbreve, website etc. er værktøjer, og værktøjer kan være effektive, men hvis du ikke ved hvad du skal bruge værktøjerne til, eller hvordan så hjælper de dig ikke i den specifikke situation. En hammer kan være effektiv, men ikke hvis formålet er at fælde et træ.

af Nicki udgivet for 5 år siden

Tag med på rejsen!

Modtag nye artikler direkte i din indbakke og hold dig opdateret på tips og tricks til at udvikle din forretning med mit nyhedsbrev.